“Det er svært at forudsige alt, når man kaster sig ud i en stor effektivisering af lageret, som vi gjorde, men vores beregninger i forhold til Apport holdt stik. De klarede udfordringen, så vi i dag har et yderst velfungerende lager, der er effektivt på alle områder.”

Jesper Amsinck, logistikchef, Matas
Baggrund

Udfordring med lager i to etager

Før alle de stribede flasker og bøtter fra Matas havner i alskens badeværelser og toilettasker, bliver de pakket på Matas’ kæmpelager i Allerød.

Pakningen får lagermedarbejderne hjælp til fra Apport WMS og stemmestyrede voiceterminaler.

WMS-systemet sørger automatisk for, at medarbejderne ikke behøver at tage flere skridt end nødvendigt, mens både parfumeflasker af glas, lægemidler og masser af stribede produkter pakkes til kædens 292 butikker

Udfordringen på Matas’ 10.000 kvadratmeter store lager med 7.000 forskellige varer var at skabe sammenhæng mellem lagerets to etager.

Den opgave har Apport løst. Ved at pakke separat på de to etager og så lade WMS-systemet sørge for, at de rigtige ordrer bliver samlet til sidst, sparer medarbejderne så meget, at de når mange flere ordrer på samme tid end før.

Resultatet

Effektivt på alle områder

”Det er svært at forudsige alt, når man kaster sig ud i en stor effektivisering af lageret, som vi gjorde, men vores beregninger i forhold til Apport holdt stik. De klarede udfordringen, så vi i dag har et yderst velfungerende lager, der er effektivt på alle områder,” siger logistikchef Jesper Amsinck, der fortæller, at en lagermedarbejder tidligere nåede 500 ordrelinjer på en dag og i dag når 1.000 linjer.

Rette vare til rette butik

”Pluk af varer på vores centrallager var tidligere papirbaseret, og den gang købte vi papir for 300.000 kroner om året. Dertil kom drift af printere for 180.000 kroner. Nu er alt trådløst og papirforbruget nærmest nul.”

“Oveni det er der langt færre forkerte varer imellem, fordi medarbejderens terminal hele tiden tjekker, at det er den korrekte vare, der er taget på hylden. Det betyder igen, at de enkelte butikker får de helt rigtige varer til netop deres sortiment.”

“Samlet set har vi det totale overblik over selv de mindste detaljer på lageret,” forklarer Jesper Amsinck, der også fremhæver, at Matas har opnået en langt bedre ledelsesopfølgning af plukkerne.

Netop tilfredsheden i butikkerne har været en stor gevinst for Matas, for det er her, forbrugerne støder på mangler, hvis lageret ikke kan leve op til leveringstid og -sted. Derfor var minimeringen af forkerte ordrer en særlig gevinst ved Apports lagerløsning.

 

Vi har det totale overblik over selv de mindste detaljer på lageret.”

Kan følge lægemidler fra a-z

En del af Matas’ sortiment består af lægemidler, der i særlig grad skal overvåges i forhold til udløbsdatoer. Det sker automatisk med lagersystemet, som holder nøje øje med, hvad der går ind på lageret og ud til butikkerne.

”Det er endnu en fordel, som vi har stor nytte af, og som har gjort hverdagen meget nemmere for både lagerpersonalet og de ansatte i butikkerne. Vi ved præcist, hvor mange produkter der er, hvor gamle de er, og hvornår de måske skal fjernes fra hylderne igen,” forklarer Jesper Amsinck, der forventer, at lageret udvikler sig og bliver endnu skarpere i fremtiden.

Fakta om Matas
  • Matas-kæden blev grundlagt i 1949 som en frivillig kæde.
  • Der er 290 Matas-butikker i Danmark.
  • I alt er der ansat omkring 2.500 medarbejdere i Matas’ butikker og på hovedkontoret i Allerød, hvor lagerfunktionen også er placeret.
[if lte IE 8]
[if lte IE 8]