Cookies Apport Systems bruger cookies til statistik og til at forbedre din oplevelse. Læs mere

Accepter

Sammen med Slimstock har Apport været på besøg hos Morten Hallum, Logistik- og IT-direktøren hos Triscan, for at høre hvad samarbejdet med de to virksomheder har betydet, hvordan det går nu og hvordan fremtiden ser ud.

Triscan a/s er en importør af autoreservedele som brander autoreservedele i deres eget brand, Triscan, som de sælger og markedsfører internationalt på 35-40 forskellige markeder. De er omkring 100 ansatte, hvoraf de 35 er på det i alt 12.500 kvm store hovedlager i Brabrand ved Aarhus. Triscan har i alt godt 17.000 kvadratmeter med deres to eksterne lagere i hhv. Glostrup og Iserlohn ved Dortmund i Tyskland.

Virksomheden i Brabrand har eksisteret siden 2006 og har bygget til undervejs i takt med en positiv vækst igennem årene. De har i dag 57.000 varenumre i deres produktprogram.

Baggrund for valget

af Apport WMS og Slim4

”Vi tog tilløb i flere år til at få et WMS. Vi forsøgte at implementere et scanningssystem i vores ERP-system i forbindelse med implementeringen af Axapta 2.5 tilbage i 2000, og det lagde vi simpelthen ned igen, da det kiksede for os. Vi tog en årrække frem til 2008, hvor vi klarede os med blyant og papir, printer og pluksedler, og styrede det rent manuelt,” fortæller Morten Hallum, Logistik- og IT-direktøren hos Triscan.

Før Triscan fik lagerstyring styrede de lokationerne beholdningsmæssigt på deres buffer-lokationer ved at skrive ned på nogle sedler og flytte rundt på fjernlager markeringer. Det var i sig selv noget af en udfordring.

“Det var en udfordring fordi de på lageret ikke altid vidste hvem der fik hvilke ordrer, på hvilke lokationer, og det gjorde at de kunne komme til at lægge en ordre forkert eller overse en ordrer. Alt var meget manuelt. Der var godt nok stregkoder på deres varer, men de kunne ikke rigtig bruge dem til noget, fordi de ingen scannere havde,” mindes Morten.

”Da vi havde truffet beslutningen om at gå lidt mere elektronisk til værks ude i vores logistik, ved at implementere et nyt WMS, så valgte vi selvfølgelig at gå den vej, hvor vi startede med at screene 3-4 forskellige leverandører i den proces, og valgte faldt på Apport i forhold til de parameter, som vi på daværende tidspunkt lagde hårdt vægt på; driftsstabilitet, at kunne løse vores opgave, at systemet kunne arbejde både med voice og almindelige pick-by scannere osv.,” fortæller Morten Hallum, og fortsætter:

”Men det som var den helt store søgen, det var at få noget mere effektivitet ud af vores logistik og selvfølgelig klassikeren – at minimere nogle fejl, samt vi ville gerne have overblik over vores logistik og have mere styr på lokationerne.”

Med hensyn til Slim4 fra Slimstock, så blev Triscan i 2011 præsenteret for et system, der kunne hjælpe dem med at planlægge indkøb.

”Der har vi hidtil været meget fokuseret på at bruge lidt mere standard og matematisk tilgang til det, og vi kunne godt se at det var lidt vanskeligt at tage højde for sæson. Det var også rimeligt at gå ind og se på om de statistiske modeller, der ligger til grund for vores forecasting. At vi brugte de rigtige modeller i de rigtige situationer,” husker Morten Hallum.

En anden væsentlig ting var at Triscan på den her måde fik mulighed for at strukturer deres arbejde med indkøb. Det havde de meget vanskeligt ved før.

Vi ved mere detaljeret om hvordan vores forretning kører og performer og vi har fået rigtig meget værdi ud af at få begge systemer.”

Stor succes

25-30 procent forbedring

Hos Triscan forventede de at få indfriet det de søgte, relativt hurtigt – og det fik de. Så vidt Morten husker, så lå de på en 25-30% forbedring i løbet af ganske få måneder. Det var en rigtig stor succes for både Triscan og Apport.

”Hvis man kigger på de KPI’er som Apport WMS gav, var det logisk at vi blev 25-30% hurtigere, næsten med et knipseslag. Det var det vi følte den gang, og så vænner man sig lidt til at være på det niveau, og så skal man jo videre. Det er vi så kommet med nogle tilpasninger,” siger Morten Hallum og fortsætter:

”Vi har fået en tilgang til en hel del god management information med begge systemer. KPI-data, som gør at vi ved lidt mere detaljeret om hvordan vores forretning kører og performer. Vi har udviklet os med systemerne og systemerne har måske udviklet sig en lille smule med os.  Så det har været en meget positiv oplevelse for os.”

 

Medarbejder på lageret hos Triscan

Implementeringsprocessen

Top-gode oplevelser og overholdte aftaler

Hele implementeringsprocessen har Morten Hallum kun positive erindringer om.

Morten fortæller: ”Jeg tror at vi i begge situationer har opereret med noget der minder om fastpris på den ydelse som vi har aftalt, og på begge systemer har det holdt sig meget tæt på rammen for hvad vi har aftalt. Det vil sige at forventningsafstemningen har været god, både med Apport WMS og Slim4. Vi er glade for systemerne, men det er ret væsentlig at vi ikke ser en økonomi stikke af.”

Morten Hallum synes at processen med at komme i gang med begge systemer har været top-gode oplevelser. Det var hårdt arbejde, men også alle pengene værd, i forhold til den indsats og den værdi som de efterfølgende kunne høste ud af det.

Det har været lige i bulls eye på de to projekter.”

Hovedfokus

En høj leveringsevne

Det vigtigste hos Triscan i forhold til logistik, kunder og god service, er deres leveringsevne.

”Vores mål, som det har været igennem mange år, er en servicegrad på 97% – og hvis vi skal være helt ærlige, så har vi altså svært ved at nå målet. Vi har flyttet vores servicegrad fra 96% i 2018 til 96,5% her 2020, og det er jeg meget komfortabel med”, siger Morten.

Morten fortæller endvidere: ”Der er mange ting, der kan influere på en servicegrad fx at vi kan disponere en forecast rigtigt og finde den rigtige vare og leverer den, som ordren nu beder om. Vi har 57.000 varenumre som vi leverer inden kl. 7.00 næste morgen, og vi forsøger at kæmpe os derudaf for at leverer 97% – og der er da også nogen, der siger til os, at det er godt nok at presse den. Men det er nok godt nok at presse sig selv, og holde os så skarpe som muligt.”

De 3 vigtigste fordele

ved Apport WMS og Slim4

Eliminering af fejl:
Langt færre fejl pga. præcision og korrekt stamdata ved både logistik og indkøb

Mere effektivitet:
Ved at få disponeret så korrekt som muligt, så hurtigt som muligt og få afgivet nogle ordrer i tide. Det bliver baseret på valide data som kommer både fra ERP og Apport WMS.

Hurtig ekspedition:
Lagt størstedelen af vores ordre, ca. 80%, er ude hos kunderne inden kl. 7.00 næste dag. De resterende 20% er de store ordrer, fordi de ofte rent fysisk tager nogle dage at plukke.

Triscan lager
Fremtiden

Fortsat samarbejdspartnere

Hos Triscan ser de ikke nogen grund til at samarbejdet med både Apport og Slimstock ikke skulle kunne fortsætte mange år fremover.

“Vi er rigtig glade for vores systemer og vil gerne udvikle os sammen med dem, hvis de ellers kan holde sig skarpe i forhold til vores ambitioner om vores udvikling. Så skal vi nok få det til at fungere fremadrettet. Det er meget positivt,” siger Morten Hallum og fortsætter:

“Vi har valgt vores løsninger for at vi kan forbedre vores konkurrenceevne og så vi kan optimere i mange henseender. Når vi snakker om at være bedst, eller i hvert fald forsøge at ligge i den øverste del af feltet, så tror jeg at det er vildt vigtigt at vi ikke har taget alt for meget fejl i forhold til de værktøjer vi vælger at bygge vores virksomhed på. Det er vigtigt at vi er godt forsynet med gode systemer og at de systemer kan holde trit med vores udvikling.”

Få mere at vide om Apport WMS.