CookiesApport Systems bruger cookies til statistik og til at forbedre din oplevelse. Læs mere

Accepter

“Det var ambitiøst, for vi havde ingen chance for at gå tilbage til vores gamle system, hvis det ikke fungerede. Det gik dog over al forventning. Det var en aha-oplevelse af de store, at det kunne gå så ukompliceret - jeg har prøvet en lignende proces tre-fire gange, og den her har klart været den nemmeste.”

Tommy Riise, logistikchef, ID.
Baggrund

Store ambitioner om vækst

I relativ ubemærkethed er ID blevet en af landets førende leverandører af profil- og reklametekstiler, men for at indfri ambitionerne om en fordobling af omsætningen på fem år, var der behov for forandring. Det oprindelige navn, Rexholm, blev derfor til det mere internationalt klingende ID, og lagrene i et industrikvarter i Ulfborg blev skiftet ud med et nyt 12.000 kvadratmeter stort lager med en iøjnefaldende placering i Holstebro.

Allerede inden flytningen til Holstebro havde ID gjort et forsøg på at effektivisere sit lager med et nyt system til lagerstyring, men udfaldet blev ikke som ønsket.

”Virksomheden havde indført et nyt ERP og havde bygget et lagermodul ovenpå, men det blev aldrig en velfungerende løsning, både på grund af manglende fokus internt i virksomheden og den samarbejdspartner, man havde valgt,” fortæller Tommy Riise, som selv blev hentet til ID i oktober 2011 for at optimere logistikken.

”Jeg havde nogle gode erfaringer med, hvad ’pick by voice’ kunne gøre på et lager, så det gik vi efter. Med et voice-system har du hænderne fri til at gøre dit arbejde, og du kan både øge din sikkerhed og din hastighed, når du kører rundt med trucken på lageret, fordi du ikke skal læse papirer samtidig,” forklarer han.

Valget af Apport

Troværdig samarbejdspartner

At valget faldt på Apport WMS skyldtes især to ting. Dels den troværdighed, ID bedømte Apport til at have, og dels det fastpris-koncept, som Apport gør brug af.

”Det var vigtigt for os at få en leverandør, som vi følte var ligeværdige med os, så vi kunne være sikre på, at vores behov blev taget alvorligt. Desuden har jeg erfaring med, at budgettet skrider i den her type projekter, og jeg var da ærligt talt også lidt skeptisk over for, om fastpris-tilbuddet ville holde. Men det holdt som lovet hele vejen,” fortæller Tommy Riise.

Forandringsledelse

Alle medarbejdere bakkede op

I implementeringsfasen lagde ID meget vægt på inddragelse og uddannelse af personalet for at sikre, at det nye system blev godt forankret hos medarbejderne.

”I den fase var Apport gode til at stille folk til rådighed til at undervise, og forløbet betød, at alle medarbejdere bakkede op om den forandring, vi var i gang med,” siger Tommy Riise.

Implementeringen

En implementering over al forventning

Implementeringen af Apport WMS skete i forlængelse af flytningen af 10.000 paller med varer til den nye lagerhal.

”Det var ambitiøst, for vi havde ingen chance for at gå tilbage til vores gamle system, hvis det ikke fungerede. Det gik dog over al forventning. Det var en aha-oplevelse af de store, at det kunne gå så ukompliceret.

Jeg har prøvet en lignende proces tre-fire gange, og den her har klart været den nemmeste,” fortæller logistikchef ved ID, Tommy Riise, som blandt andet tilskriver succesen en grundig forberedelse fra både ID selv og Apport.

”Vi havde testet rigtigt meget, og Apport var heldigvis også indstillede på, at det skulle testes i bund,” forklarer Tommy Riise, der efter et par dage kunne se tilbage på en opstart uden driftstab.

Resultatet

Højere effektivitet og bedre flow

Udover at indførelsen af Apport WMS i sig selv løfter effektiviteten på lageret, så rummer lageret også et nyt transportbane-anlæg, som effektiviserer ved at fragte varerne fra tre forskellige opsamlingssteder på lageret til pakkeriet.

”Det betyder, at lagermedarbejderne kan blive i et bestemt lagerområdet og ikke skal bruge tid på at køre fra det fjerneste hjørne ind for at aflevere varerne i pakkeriet. Det gør det muligt at planlægge mere effektive ruter. Desuden giver det et bedre flow i pakkeriet, fordi varerne kommer ind i den takt, de skal bruges – transportbåndet er langt, så det fungerer som buffer,” forklarer Tommy Riise.

Lageret som konkurrencefordel

Logistikken er afgørende for vækst

Tommy Riise betegner IDs evne til at levere effektiv logistik som helt afgørende for, om de ambitiøse vækstmål kan indfris i de kommende år.

”Mange handelsvirksomheder har jo den udfordring, at de sælger nogle varer, som ligner konkurrenternes meget. Derfor er det ofte den logistiske løsning, der afgør, om man er konkurrencedygtig. Jo sikrere vi er på hurtig og fejlfri levering, jo stærkere står vi,” siger logistikchefen, som ser frem til at skulle udvikle lageret de kommende år med Apport som sparringspartner.

”Vi plukker i øjeblikket 4-5.000 linjer om dagen, og de næste 1.500 kan vi klare inden for det nuværende setup, men der skal alligevel løbende laves justeringer. Apport har indtil videre været meget lydhør over for vores input, så det er et rigtig godt samarbejde, vi har fået,” siger han.

Det er ofte den logistiske løsning, der afgør, om man er konkurrencedygtig. Jo sikrere vi er på hurtig og fejlfri levering, jo stærkere står vi.”

Fakta om ID
  • ID er en af Danmarks førende producenter af profil-, firma- og reklamebeklædning.
  • Virksomheden har eksisteret i over 30 år – de fleste under navnet Rexholm.
  • ID står bag brands som T-TIME, GAME, SILENZIO, YES, NASSAU og PATROL. Virksomheden udvikler og producerer desuden private label-artikler til virksomheder og detailkæder.
  • Virksomhedens 12.000 kvadratmeter store lager i Holstebro rummer cirka 9.500 forskellige varenumre.
  • Lagerets 18 medarbejdere plukker cirka 4-5.000 linjer om dagen.