“Vores lagerstyring betyder næsten alt. Vores kunder stiller høje krav til leveringssikkerhed, så vi skal have fuld kontrol over vores varer for at kunne levere det rigtige produkt til rette tid. At vi nu har fået større kontrol over vores lager, betyder også, at vi kan optimere vores indkøb og produktion – før var vi nødt til at køre med nogle sikkerhedsmarginer, men nu vi kan vi indkøbe og producere præcist det, der er behov for.”

Oddbjørn Pedersen-Rise, driftsdirektør, Hardanger Bestikk
Baggrund

Stigende krav gjorde et WMS nødvendigt

I bunden af den smukke Hardangerfjord i Norge ligger den lille by Kinsarvik. Siden 1958 har den ene lastbil efter den anden fragtet eksklusive gaver ud til nordmændene herfra, for lige her ligger nemlig Skandinaviens største producent af bestik i rustfrit stål – Hardanger Bestikk.

Som producent af et anerkendt kvalitetsprodukt har Hardanger Bestikk været vant til at sætte betingelserne i forhold til levering, men de senere år har tingene ændret sig.

”Vi har ikke haft så meget fokus på logistik tidligere, men vi kan mærke, at det bliver vigtigere og vigtigere. Vores kunder kræver mere af os i forhold til dokumentation og individuel tilpasning. Før kunne vi som producent i højere grad bestemme vilkårene, men nu er det mere påvirket af de krav, de store kæder stiller, og det skal vi kunne leve op til,” fortæller driftsdirektør Oddbjørn Pedersen-Rise.

Tidligere lavede Hardanger Bestikk lagerstyring med et system, som primært tog udgangspunkt i produktionen, men de øgede krav til logistikken gjorde det altså nødvendigt at omlægge virksomhedens processer og indføre et dedikeret WMS.

Valget af Apport

Stærk projektstyring og fast pris gjorde udslaget

Inden Hardanger Bestikk underskrev aftalen med Apport Systems, var de igennem en grundig udvælgelsesproces. En screening af markedet for mulige leverandører i Norge, Sverige og Danmark førte til en liste på tre udvalgte virksomheder, som fik mulighed for at komme med et bud på en løsning for Hardanger Bestikk.

”Først og fremmest kiggede vi på det tekniske – om leverandørerne kunne leve op til de kravspecifikationer, som vi havde fastlagt. Det var jo et meget grundlæggende krav, og det kunne de da også alle tre. Derefter spillede prisen selvfølgelig også en rolle, og for os var det meget positivt, at Apport kører med fast pris. Fra vores tidligere erfaringer med it-projekter ved vi, at det ofte bliver dyrere, end den pris, der er stillet i udsigt, så den faste pris gav tryghed,” siger Oddbjørn Pedersen-Rise.

Det allervigtigste i udvælgelsesprocessen var dog leverandørernes tilgang til projektledelse.

”Vi fokuserede meget på, hvordan de lagde op til, at projektet skulle gennemføres. Vi har ikke selv interne ressourcer til at styre det, så vi var meget afhængige af at finde en leverandør, som var i stand til at få det i havn til rette tid og til den aftalte pris. Når man snakker om projektledelse, handler det jo også om kemi, og gennem vores møder med Apport fik vi en tro på, at de var de rette til at hjælpe os,” fortæller Oddbjørn Pedersen-Rise.

Implementeringen

En gennemgribende, men positiv proces

Apport Systems løsning til Hardanger Bestikk indbefatter ikke alene lagerstyring, men også et system, der understøtter produktionsprocessen. Derfor har implementeringen af systemet medført ganske gennemgribende ændringer i virksomhedens processer.

”Vi havde kick off på projektet i februar 2014, og så havde vi hele sommeren og efteråret til at lave tilpasninger på systemet. Her havde vi ugentlige projektledermøder på Skype, og jeg oplevede det som en meget positiv proces. Efter at vi for alvor er gået live med systemet i april 2015, har det kørt godt. Tilpasningen af produktionen er en større proces, hvor vi også har lavet nogle ændringer, efter vi er gået i drift, men her har Apport været gode til at sætte sig ind i vores situation og hjælpe med at få det til at fungere,” fortæller Dagfinn Vines, som er logistikansvarlig og har været projektleder på WMS-projektet.

Medarbejderne på lageret har hurtigt taget systemet til sig. Særligt omkring en af medarbejderne var der dog en vis spænding, om hvordan det ville gå. Da hun bruger høreapparat, var virksomheden spændte på, hvordan det skulle gå, når PDA’erne blev skiftet ud med stemmestyrede terminaler med Apport Voice teknologi.

”Systemet kan sættes til høreapparatet, og det er gået over al forventning. Hun er faktisk den mest effektive på lageret,” siger Dagfinn Vines.

Resultatet

Effektiviteten skudt op med 40-50 procent

Efter knap et halvt år i drift kan Hardanger Bestikk konkludere, at ønsket om at øge effektiviteten er gået i opfyldelse.

Hvis vi alene kigger på pluk-effektiviteten, er den steget med 40-50 procent.”

”Det er der ingen tvivl om. De enkelte medarbejdere har meget større kapacitet end tidligere, og hvis vi alene kigger på pluk-effektiviteten, er den steget med 40-50 procent. Med til de tal hører så også, at der er nogle opgaver, som plukkerne ikke udfører længere, så den nettoeffektiviseringen er lidt lavere.

Det er særligt opfyldningsopgaver, som tidligere tog en del af plukkernes tid, men med det nye system har vi kunnet optimere vores arbejdsgange, så vi har en bedre forberedelse til pluk,” fortæller Oddbjørn Pedersen-Rise.

Også nøjagtigheden på lageret er forbedret, men den proces tager lidt længere tid at få helt i mål, så det fulde potentiale er endnu ikke nået.

”Vi har lavet nogle ændringer i vores registreringsrutiner i produktionen i forbindelse med implementering af systemet for at få en mere nøjagtig lagersaldo. Det tager lidt tid at få indarbejdet de rutiner, men det går absolut i den rigtige retning,” siger Oddbjørn Pedersen-Rise.

Fakta
  • Hardanger Bestikk
  • Stiftet i 1958 af Odd og Kirsten Leikvoll. Virksomheden er stadig familieejet i dag.
  • Ligger i Kinsarvik syd for Bergen i Norge.
  • 48 ansatte på fabrikken, heraf 6-7 på lageret.
  • Har modtaget flere designpriser, bl.a. for serien Tuva.
  • Museum of Modern Art (MoMA) sælger Hardanger Bestikk i sin shop.