“I takt med at vores plukkere bliver dygtigere, begynder de også at kræve mere og mere af systemet, og der har Apport været hurtige til at optimere. Den vilje til at løse vores udfordringer sammen med os har vi været glade for. Vi har mange bolde i luften, og det kræver en stor fleksibilitet at arbejde sammen med os.”

Judith Juhl Silberg, terminalchef, Coop.dk MAD
Baggrund

Stor satsning på e-handel

I den kølige lagerhal i Vallensbæk finder man de præcis samme varer som i en almindelig Coop-butik, men præsentationen er unægtelig en anden. Her handler det ikke om at gøre de økologiske gulerødder og mælken interessant for de handlende. I stedet skal varerne placeres mest hensigtsmæssigt for plukkerne, som kører rundt i nøje planlagte ruter og henter varer til de kunder, der har afgivet deres bestilling hos Coop.dk MAD.

Plukkerne har travlt, for Coops online supermarked er i kraftig vækst.

”Vi har haft en vækst på 80 procent i 2014, og det er vores mål, at vi skal opnå lige så høje vækstrater hvert år de næste tre år,” fortæller Jesper Wacherhausen, der er kommerciel direktør i Coop.dk MAD.

Coop.dk MAD er Coops store satsning på e-handel med dagligvarer, og den kraftige vækst er blevet mulig, fordi virksomheden over de seneste år har optimeret konceptet for deres online supermarked markant.  Det gælder blandt andet i forhold til distributionen af varerne, som er blevet outsourcet til Post Danmark, og i forhold til opbygningen af selve lageret.

Resultatet

Effektiv lagerstyring er fundamentet for succes

Coop.dk MAD (dengang Irma.dk) blev i 2014 kåret som Danmarks bedste og billigste online supermarked i en omfattende test i B.T. Ifølge Jesper Wacherhausen er et velfungerende lager det helt grundlæggende fundament for et online supermarked.

Coop.dk MAD baserer sin lagerstyring på Apport WMS.

”Vores lagerstyring er forudsætningen for at kunne lykkes med alt det andet. Hvis vi ikke har varerne på hylderne, så vi kan pakke dem rigtigt og levere dem i tide, så kan alt det andet være lige meget. For os handler det meget om at sætte kunden i centrum, og hvis vi skal kunne gøre det, samtidig med at vi er i kraftig vækst, så stiller det store krav til, at vores produktionsapparat skal kunne følge med,” siger han.

”Vi havde eksempelvis en udfordring med vores spidsbelastningsperioder, hvor plukkerne i vores tidligere setup ikke kunne arbejde effektivt nok.

Men det har Apport Systems fået løst,” forklarer Jesper Wacherhausen, der bakkes op af terminalchef Judith Juhl Silberg:

”I og med at vi har vækstet så kraftigt, har vi haft brug for en del løbende udvikling af vores arbejdsprocesser. Vi bliver jo klogere hen ad vejen, og det har været vigtigt for os, at Apport har været med til gøre os klogere og bidraget til at udvikle vores koncept,” siger hun.

Perspektivet

Konstant optimering af processer

Det er Judith Juhl Silberg, der som terminalchef har ansvar for lagerets drift i forhold til både pluk/pak, distribution og kundeservice. Hun arbejder løbende for at optimere lageret, og den opgave løser hun i tæt samarbejde med Apport.

”Det er jo detaljerne, der gør forskellen. Vi kigger hele tiden på, hvordan vi kan spare tid og blive mere effektive. Det kan være måden, ordrerne bliver frigivet på, eller konsolideringen af ruter. Så snart vi ser, at en proces kan gøres smartere, så tager vi kontakt til Apport for at få hjælp til at få omsat idéen til en konkret effektivisering,” siger hun.

Ifølge Judith Juhl Silberg har Coop.dk MADs ønsker og forventninger til Apport været støt stigende.

Så snart vi ser, at en proces kan gøres smartere, så tager vi kontakt til Apport for at få hjælp til at få omsat idéen til en konkret effektivisering.”

”Vi begynder at bede om flere og flere ting, som ikke er standardløsninger, fordi vores niveau stiger. I takt med at vores plukkere bliver dygtigere, begynder de også at kræve mere og mere af systemet, og der har Apport været hurtige til at optimere. Den vilje til at løse vores udfordringer sammen med os har vi været glade for. Vi har mange bolde i luften, og det kræver en stor fleksibilitet at arbejde sammen med os,” siger hun.

Fakta om Coop.dk MAD
  • Coop.dk MAD er Coops store satsning på online supermarked.
  • Lagret i Vallensbæk er 6000 m2.
  • Der er mere end 5.000 forskellige varenumre på hylderne.
  • Sortimentet tæller alle dagligvaretyper, også ferske varer, kølevarer og frostvarer.
[if lte IE 8]
[if lte IE 8]